صعود زمستانی به قله الوند

تیم کوهنوردی جمشید در روز جمعه مورخ ۹۰/۱۱/۰۷به قله ۳۴۵۰ متری الوندهمدان صعود کردند

گزارش صعود زمستانی گروه جمشید به قله ۳۴۵۰ متری الوند همدان

سرپرست گروه محمدرضا جمشیدیان

اعضای گروه:

خانمها: شهین نعمتی زاد – سوسن میرزا مرجانی – دولت کرمی – پریزاد عبدی – سمیه معصومی

خدیجه شیخ مرادی – طاهره خولی – سهیلا پاشایی

آقایان: محمدرضا جمشیدیان – فتح اله عزیزیان – علی جان عزیزیان – الماس جوهری – علی پورنجف

بهزاد عزیزیان – طاهر پیری – کیومرث شاوردی.

شروع برنامه : پنج شنبه ۶/۱۱/۹۰

پایان برنامه : جمعه ۷/۱۱/۹۰

تجهیزات مورد نیاز: کلاه و عینک طوفان، لباس گورتکس ، کرامپون، کفش مناسب، کیسه خواب طبق برنامه ریزی انجام شده انجام شده زمان شروع برنامه روز پنج شنبه ۶/۱۱/۹۰ ، محل تجمع آقایان ساعت ۰۰/۵  صبح روبروی باشگاه  تختی واقع در میدان کشوری و محل تجمع خانم ها ساعت ۳۰/۵  میدان شهدا بود.با این اوصاف ساعت ۰۰/۶ صبح مینی باس حامل آقایان همنورد به میدان شهدا رسید و بعداز سلام و احوالپرسی، حاج علی جان عزیزیان و آقای طاهر پیری کوله هایمان را روی باربند ماشین، بار زدند که جا دارد همین جا از آنها تشکر کنیم، رأس ساعت ۳۰/۶ صبح رسما سفر را آغاز کردیم.در آغاز راه شاهد بارش زیبای برف زمستانی بودیم که موجب شادی و شعف همگی شد، به خاطر آن که امسال بارش برف و باران زیادی در ایلام نداشتیم.ساعت ۰۰/۸ صبح در شباب جهت صرف صبحانه توقف و بعداز یک ساعت مجددا حرکت به سوی الوند همدان ادامه دادیم در مسیر شاهد مناظر زیبایی از طبیعت بودیم که بر جذابیت سفرمان افزود.در طول مسیر درخواست استعفای خانم طاهره  خولی که از قبل، استعفای خود را از سمت سرپرستی بانوان اعلام کرده بود مجددا بازگو شد و با پیشنهاد آقای جمشیدیان سرپرست محترم گروه، کاندیدهای جدید بانوان مشخص شدند.در بین خانمها من( پاشایی) وخانم پریزاد عبدی و خانم دولت کرمی کاندیدا شدیم و بقیه خانمها به نحوی انصراف دادند و ازمسئولیت سرپرستی گروه بانوان سرباز زدند که رأی گیری انجام شد که درنتیجه به انتخاب بنده(پاشایی)به عنوان سرپرست جدید گروه انجامید.بعداز انتخابات، آقای جمشیدیان مطالبی را در خصوص وظایف سرپرستی و اعضاء گروه بیان داشت،ولی من غرق در افکارخود بودم که آیا میتوانم این مسئولیت را بنحو احسن انجام دهم و به سختی متوجه صحبتهای آقای جمشیدیان میشدم .در ادامه سفرمان بالاخره ساعت ۲ بعداز ظهر به همدان رسیدیم و طبق برنامه ریزی های انجام شده درفروشگاه پاریز (که پاتوق همیشگی گروه است و کمبودها را آنجا تأمین میکنند) بعداز خرید، تعدادی از بچه ها جهت صرف  نهار به  رستورانی در نزدیکی فروشگاه رفتند و تعدادی هم  که  نهار همراه خود داشتند داخل ماشین با عجله و نگرانی از گذشت زمان صرف نمودند، سپس به سمت گنج نامه حرکت، و ساعت ۲۰/۴ دقیقه درگنج نامه که در ارتفاع ۲۱۰۰ متری قرار دارد پیاده و کوله ها را پیاده (که سوزسرد امان از بچه ها بریده بود و به سختی میشد لباس عوض کرد) به دستور سرپرست برنامه لباس گرم کامل  پوشیدیم و چراغ پیشانی را جلو دست گذاشتیم و همه بچه ها که ۱۷ نفر بودیم سرحال و قبراق به سمت کمپ میشان ترک کردیم  و مسیرخود را از سمت راست آبشار زیبای گنج نامه که از یک مسیر مشخص بود آغاز کردیم از همان ابتدای راه  خانم خولی و آقای پیری به فیلمبرداری از گروه پرداختند بنابراین کوهپیمایی خود را از مسیر پر پیچ و خم به آرامی ادامه داده و ازمسیر سنگلاخی گذشته و کم کم ارتفاع گرفتیم که به بالای یال رسیدیم در طول مسیر، پناهگاه میشان که روشنایی لامپ های آن به زیبایی کوه افزوده بود را رؤیت کردیم و با دیدن پناهگاه با خیالی آسوده تر ادامه دادیم و این باعث قوت قلب کسانی که برای اولین بار به الوند آمده بودند ( علی الخصوص خودم ) شد.در بالای یال به سمت چپ متمایل شده و مسیرمان را به سمت پناهگاه که به علت تاریکی هوا گام هایمان را آرام تر و با احتیاط تر برمیداشتیم و این باعث کندی حرکتمان شد . سرانجام ساعت۶:۴۰ دقیقه به پناهگاه میشان که در ارتفاع ۲۶۸۱ متری قرار دارد رسیدیم و در پناهگاه مورد استقبال سرپرست گروه که زودتر از ما رسیده بود قرار گرفتیم که این کار باعث خشنودیمان گشت.لازم به ذکر است که در طول این مسیر دو تن از همنوردان که به دلایل مختلف از گروه عقب مانده بودند که با مساعدت و یاری سرپرست گروه ( آقای جمشیدیان )  و آقایان بهزاد عزیزیان ، طاهر پیری وآقای علی جان عزیزیان به گروه ملحق شدند و خوشحالی گروه را از صعود تا به اینجا تکمیل کردند.در پناهگاه میشان بعد از تعویض لباس و استراحت و صرف شام ، آقای عزیزیان با نوای گرم نی خود، ما را به آرامشی مضاعف رساندند و برای تکمیل آن آقای شاوردی هم با صدای گرمشان او را همراهی کردند و این رویه باعث شد دوتن از کوهنوردان همدانی نیز که تازه به جمع ما ملحق شده با صدای گوش نوازشان شادی محفلمان را دو چندان کنند. خلاصه حدود ساعت ۱۰:۳۰ شب بعد از شب بخیر گفتن به مردان همنورد سالن را به مقصد استراحت ترک گفتیم و قرار بر این شد که فردا ساعت ۷  صبح پناهگاه را به مقصد قله الوند ترک کنیم.صبح جمعه همگی ساعت ۵:۴۵ از خواب بیدار شده و بعد از صرف صبحانه و پوشیدن لباس و بستن کرامپون آماده حرکت به قله شدیم، نهایتا پس ازصحبتهای سرپرست ۷:۴۵ دقیقه پناهگاه را ترک کردیم. در طول مسیر همه در یک صف منظم و خطی با پوششی کامل که تشخیص افراد را سخت می نمود، باصدای  موزون  کرامپون ها بر روی برف در زمینی یک دست سفید، همراه با سوز سرد باد  که برای لحظاتی حرکت گروه را متوقف ولی  لذت بخش میکرد، حرکت خود را آغاز نمودیم.

بعداز۲ ساعت کوهپیمایی به تخت نادر رسیدیم ، درطول مسیرخانم خولی وآقای پیری جهت فیلمبرداری و عکس از صف خارج و مجددا بر سر جایشان بر می گشتند.در تخت نادر برای صعود به قله الوند یا قله کلاغ لان سرپرست نظر گروه را جویا شد که با اکثریت آراء قله الوند انتخاب و به حرکتمان ادامه دادیم . در حین حرکت وزش باد شدیدی که با دانه های ریز برف همراه بود باعث سوزش عجیبی بر پوستمان می شد که پوشش مناسب اعضای گروه مانع این سوز و سرما را کمتر احساس کنیم. سرانجام ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه توانستیم با گامهای راسخ قله ۳۴۵۰ متری الوند را به تسخیر خود درآوریم و همگی این صعود غرور آفرین را به یکدیگر تبریک گفته و بعد از گرفتن چند عکس یادگاری و حدود ۲۰ دقیقه استراحت راه بازگشت به سوی پناهگاه را در پیش گرفتیم.مسیر برگشت فرصت خوبی بود که پس از صعودی زیبا اندکی نیز سرسره بازی کنیم. ساعت ۱:۰۰ بعداز ظهر به پناهگاه رسیدیم و بعد از جمع آوری وسایل و صرف نهار ساعت ۲:۴۵ به سمت گنج نامه حرکت کردیم، ساعت ۳:۳۰ یعنی بعد از ۴۵ دقیقه کوه پیمایی به گنج نامه رسیده و تا ساعت ۴ به انتظار ماشین نشستیم . بعد از رسیدن ماشین و بار زدن کوله هایمان، با الوند وداع کرده و راه بازگشت به ایلام را در پیش گرفتیم ، قبل از بازگشت خانم معصومه شیخ مرادی همنورد عزیزمان را تا ترمینال به مقصد تهران  بدرقه کردیم.سرپرست محترم گروه ( آقای محمدرضا جمشیدیان) به دلیل صعود موفقیت آمیز گروه جمشید همۀ همنوردان را به صرف شام و میوه دعوت کردند که همگی از دعوت ایشان استقبال کرده وبا کمال میل پذیرفتیم واورا مورد تشویق قرار دادیم.درمسیر باز گشت از صدای گرم ودلنواز اقای فتح الهی ( راننده محترم ) و آقای شاوردی و همسرایی  سایر همنوردان کمال استفاده را بردیم.سرانجام ساعت یک شب شنبه ۸/۱۱/۹۰ در میدان شهدا ایلام با خداحافظی از سایر همنوردان سفر زیبای دو روزه مان را به اتمام رساندیم.در پایان میتوان گفت این یکی از بی نقص ترین سفرهای گروه جمشید بود که آن را مدیون همدلی  همنوردان گرامی و علی الخصوص برنامه ریزی های منظم سرپرست محترم گروه جمشید میدانیم.

به امید تداوم صعودهای بالاتر و برتر.

گزارش نویس : سهیلا پاشایی ۱۰/۱۱/۹۰

درباره نویسنده

166مطلب نوشته است .

۷ Comments on “صعود زمستانی به قله الوند”

• admin wrote on ۷ بهمن, ۱۳۹۰, ۱۳:۳۷

نازپرورد طنعم نبرد راه به دوست عاشقی شیوه رندان بلا کش باشد .خیلی خوش گذشت

• معصومه wrote on ۱۰ بهمن, ۱۳۹۰, ۹:۴۴

بسیار خوش گذشت و رویایی بود
    یا رب این قافله را لطف ازل بدرقه باد.

• کوهیار wrote on ۱۱ بهمن, ۱۳۹۰, ۲۱:۳۹

امیدوارم شما را بر بام اورست ببینیم
    لطف کنید عکسهای صعودتون را در سایت قرار دهید

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

× 9 = نُه

تمام حقوق این سایت برای © 2019 گروه كوهنوردي جمشيد. محفوظ است.