گزارش صعود گروه کوهنوردی جمشید ایلام ،به قله ۴۰۹۵ متری آراگاتس در کشور ارمنستان

گزارش صعود گروه کوهنوردی جمشید ایلام ،به قله 4095 متری آراگاتس در کشور ارمنستان

اعضای تیم شرکت کننده، الماس جوهری،علی اشرف سلیمانی،جعفر اجلالی،اسماعیل اجلالی و بهزاد میرزایی

سرپرست و راهنمای برنامه:الماس جوهری

سرقدم :جعفر اجلالی

عقب دار:علی اشرف سلیمانی

تدارکات :اسماعیل اجلالی

گزارش نویس:بهزاد میرزایی

مشخصات کوه آراگاتس

کوه آراگاتس از بلندترین کوههای کشور ارمنستان است که در استان آراگاتسوتن در شمال غربی ایروان واقع شده است.این کوه یک آتشفشان خاموش به ارتفاع۴۰۹۵ متر است و چهار قله دارد که گرداگرد یک دهانه آتشفشانی قرار دارند.اراگاتس از مناطق محبوب برای کوهنوردان ارمنستان و توریست های خارجی است.رصد خانه ای بنام بیوراکان و دژی از دوران قرون وسطی به نام آمبرو نیز در این کوه قرار دارند

گزارش برنامه

ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر جمعه مورخ ۹۵/۵/۲۹ ایلام را با دو دستگاه ماشین سواری شخصی به مقصد تبریز و مرز نوردوز ترک کردیم،شب را در خانه معلم میاندوآب به روز رساندیم،صبح زود مسیرمان را به سمت مرز نوردوز ادامه دادیم و ساعت حدودا ۱۳:۳۰ دقیقه ظهر به مرز نوردوز رسیدیم،بلافاصله اتومبیل ها را تحویل پارکینگ داده و در صرافی مقداری درام(واحد پول کشور ارمنستان )تهیه کردیم.پس از صرف نهار و طی تشریفات عبور از مرز حدود ساعت ۱۶ به گمرک کشور ارمنستان در آن سوی مرز رسیدیم،عبور از روی پلی که بر روی رودخانه ی ارس ساخته شده بود و مرز بین ایران و ارمنستان را مشخص می کرد،احساس غیر قابل توصیفی ایجاد کرده بود،پس از چند دقیقه پیاده روی و عبور از روی رودخانه ارس وارد مرز کشور ارمنستان و گمرک این کشور شدیم پس از طی تشریفات قانونی ورود به کشور ارمنستان که خیلی هم طولانی نبود وارد سالن انتظاری شدیم که رانندگان ارمنی منتظر مسافران بودند.بالاخره با راننده ای به اسم آشود که بسیار هم خوش اخلاق و بذله گو بود به توافق رسیده و مرز را با یک دستگاه ون به سمت ایروان ترک کردیم،نکته ی قابل ذکر تسلط راننده ی ارمنی به زبان فارسی بود که مشکل ما را برای برقراری ارتباط سهل کرده بود،تا ایروان ۴۰۰ کیلومتر فاصله بود و جاده باریک و گردنه های خطرناک با پیچ های زیاد و گاهاً ۹۰درجه دارد.در دوطرف جاده تماماً کوههای سرسبز و باغات بسیار خرم قرار دارد.برای رسیدن به ایروان بایستی از شهرهای مغری،کاجاران،کاپان،گوریس،سیسیان،وایک،یرقانزور(ereghnazur)و آرتاشات بگذریم.مهمترین شهرهای این مسیر مغزی،کاپان و گوریس هستند.ابتدا به مغزی در ۱۰ کیلومتری مرز رسیدیم.بعد از مغزی به گردنه های کوه کاجاران که هم زیبا و هم ترسناکند رسیدیم .شهر کاجان در دامنه کوه قرار دارد و سپس شهر کاپان که یک شهر کوچک با آپارتمانهای فرسوده برجای مانده از دوران شوروی سابق است در مسیرمان خودنمایی می کرد.ساعت ۶ بعد از ظهر به نزدیکی شهر گوریس رسیدیم در کافه ای توقف کردیم تا هم از خستگی سفر کاسته شود و هم شامی مختصر صرف نماییم،پس از حدود ۴۵ دقیقه توقف ،مسیرمان را به سمت ایروان ادامه دادیم و به شهر گوریس رسیدیم از گوریس به بعد وضعیت جاده بهتر بود و دیگر از گردنه ها و پیچ های سخت گذر کوهستانی خبری نبود،ساعت ۱۱ شب به ایروان رسیدیم،به کمک آشود(راننده ون ) در مرکز ایروان سوئیتی را اجاره و با خیالی آسوده به استراحت پرداختیم،روز بعد را به گشت و گذار در شهر ایروان و نقاط دیدنی آن گذراندیم و این باعث شد که بیشتر با برخی از آداب و رسوم مردمان این شهر آشنا شویم.شهر ایروان پر است از ساختمان های به جا مانده از دوران کمونیست و شوروی سابق،یکی از نقاط دیدنی شهر ایروان میدان هراپاراک (میدان جمهوری) است که دور تا دور آن را ساختمان های مجلل به جای مانده از شوروی سابق تشکیل می دهند و آب نماهای رنگی به آن زیبایی خاصی بخشیده اند.پس از گشت در شهر و صرف شام به سوئیت اجاره ای برگشته و خودمان را برای صعود به قله آماده کردیم،برنامه ها را با هم مرور کرده،وسایل لازم برای صعود را برداشته و با صلاحدید سرپرست برنامه جناب آقای جوهری ساعت ۵ صبح را برای حرکت انتخاب کردیم.ساعت ۵ صبح دوشنبه با یک دستگاه ون که از قبل هماهنگ کرده بودیم،ایروان را به سمت کوه آراگاتس ترک نمودیم،جاده فرعی که به سمت کوه میرود بسیار باریک و با اسفالت سرد و پر چاله است،پس از یک ساعت به ابتدای مسیر و کنار دریاچه ای که در دامنه ی کوه بود رسیدیم،پیاده شده و با ریتمی متعادل حرکتمان را به سمت قله شروع کردیم در بین راه با کوهنوردانی از کشورهای آلمان،فرانسه،اسپانیا،اتریش و ….برخورد کردیم و پس از مصافحه و گرفتن عکس یادگاری به مسیرمان ادامه دادیم،سپس در دامنه ی کوه آراگاتس برای صرف صبحانه توقف نموده و در محیطی دل انگیز با وزش نسیمی خنک و کمی متمایل به سرد صبحانه ای دل چسب صرف نمودیم،سپس مسیر را ادامه داده و در ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه ظهر به وقت محلی قله ی آراگاتس را تسلیم گام های استوار خویش نمودیم و پرچم سه رنگ کشورمان و نماد گروه کوهنوردی جمشید را بر فراز قله ی ۴۰۹۰ متری آراگاتس به اهتزاز درآوردیم،شور همنوردان بر فراز قله قابل توصیف نیست آن بالا حس دیگری به انسان دست می دهد،حسی که در هیچ جای دیگری تجربه نمی شود آن بالا همه چیز را با هم دارد و انسان احساس نزدیکتری به خدای خویش دارد،پس از گرفتن چند عکس یادگاری قله را به سمت دامنه ترک گفتیم ساعت ۴ به محلی که پیاده شده بودیم رسیدیم و راننده با خوشرویی منتظر ما بود،پس از سوار شدن بر خودرو به سمت ایروان حرکت کردیم و حدود ساعت ۵ عصر به ایروان رسیدیم پس از استراحت گشتی در شهر زدیم و روز بعد با هماهنگی که از قبل صورت گرفته بود، به سمت دریاچه ی سوان حرکت کردیم دریاچه ای بزرگ با آب شیرین که یکی از جاذبه های گردشگری ارمنستان است پس از ساعاتی گشت و گذار در اطراف دریاچه و بازدید از بازارچه ی اطراف آن و خرید صنایع دستی ارمنستان دریاچه ی سوان را به سمت مرز نوردوز ترک نمودیم ،پس از ورود به مرزهای جغرافیایی کشور عزیزمان ایران ،مسیر را به سمت ایلام ادامه داده و در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه شب پنج شنبه مورخ ۹۵/۶/۴ وارد ورودی شهر ایلام شدیم ،استقبال سرپرست گروه کوهنوردی جمشید و همنوردانمان در میدان ارغوان واقعا روحیه بخش بود و خستگی سفر را از تن و جانمان زدود،که همینجا جا دارد از زحمات تمام این عزیزان تشکر کنیم،تجربیات این سفر بسیار گران بها بود به قول شاعر سفرها باید کرد تا پخته شود خامی…..به امید صعودهای آینده

در پایان جا دارد از توجهات ویژه و رایزنی های سرپرست تلاشگر و پیگیر گروه جناب آقای محمدرضا جمشیدیان که در انجام این برنامه نقش به سزایی داشتند تشکر و قدردانی نماییم.

درباره نویسنده

166مطلب نوشته است .

۲ Comments on “گزارش صعود گروه کوهنوردی جمشید ایلام ،به قله ۴۰۹۵ متری آراگاتس در کشور ارمنستان”

• جعفر اجلالی wrote on ۱۸ شهریور, ۱۳۹۵, ۱۰:۴۶

هه ر بژی تیپێ “جه مشید”…

• admin wrote on ۲۰ شهریور, ۱۳۹۵, ۷:۵۹

سپاس کاک جعفر

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

4 − = سه

تمام حقوق این سایت برای © 2019 گروه كوهنوردي جمشيد. محفوظ است.